Saturday, March 5, 2011

Tabika KEMAS

Tabika singkatan bagi Taman Bimbingan Kanak-Kanak, merupakan tempat untuk mendapatkan pendidikan awal kanak-kanak prasekolah untuk kanak-kanak berumur empat hingga enam tahun.Waktu tabika adalah lebih pendek iaitu empat jam sehari, biasanya disebelah pagi, tetapi ada juga tabika yang beroperasi di sebelah petang. 

Penekanan tabika adalah pendidikan awal kanak-kanak yang menekankan pembelajaran asas iaitu menulis, membaca dan mengira. Berbeza taska, tabika tidak  memjurus kepada memenuhi keperluan fizikal seperti makan, minum, mandi dan tidur anak-anak kerana anak- anak tidak mandi dan tidur. Namun aspek asuhan akhlak dan rohani perlu menjadi tonggak pendidikan di tabika kerana diperingkat umur ini pembentukan sahsiah adalah sangat pesat dan input penagaruh positif akan meninggalkan kesan yang mendalam pada kanak-kanak.

Bagi ibubapa yang berkemampuan atau bergaji lumayan, jalan mudah dicari sudah tentu mereka akan memilih dan menghantar anak ke tabika terbaik yang tidak mengetepikan segala kelengkapan serta pelbagai program bagi merangsang perkembangan pembelajaran kanak-kanak.

Namun demikian masih ada tabika yang mengenakan bayaran yang murah dan menyediakan kelengkapan serta pelbagai program yang menarik  menjadi pilihan ibubapa, seperti tabika KEMAS iaitu   dari Kementerian Pembangunan  Luar bandar  dan Wilayah.

No comments:

Post a Comment